zaterdag 3 november 2012

Onmenselijk

Wat ik doe voor het papieren erfgoed grenst aan het onmenselijke. Wat mij blijft verbazen is de onverschilligheid ten aanzien van enorme hoeveelheden die vernietigd worden. En het bizarre is: het gebeurt op diverse plaatsen tegelijkertijd. Over heel de wereld. Er is een massale hetze aan de gang tegen boeken en tijdschriften. Ik ken germanisten en romanisten die hun collectie nu allemaal vernietigen. En dat terwijl de boekenbeurs nog nooit zoveel succes heeft gehad. Alle records worden daar gebroken. Het gebeurt dat één of andere nitwit zegt: alles staat op internet. Maar hij wil dat dan niet bewijzen. En het is zeker niet gratis. Het lijkt wel of er een groot georkestreerd plan bestaat om de toegang tot informatie te limiteren. Maar wie orkestreert dat dan? En waarom? De uitgeverijen en hun investeerders? Maar dan is het wel bizar dat ze zo'n massa voor hun kar kunnen spannen. Welk autoritair regime staat ons te wachten? Een als je dan ziet wat Assad bereid is om te doen. Zijn volk uitmoorden en momumenten van millenia oud bombarderen. Voor mij staat het vast dat ik elke snipper papier die ik heb kunnen redden, samen met mijn vel duur zal verkopen. En het gaat eigenlijk niet om het papier. Het gaat om de informatie, ook digitaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten