donderdag 16 juli 2009

Voorgeschiedenis



Mensen vragen me soms: hoe en waarom ben je aan de Abib begonnen? Het antwoord is zeer complex. Toen ik 14 was, begon ik te noteren welke boeken ik las in de overtuiging dat ik ooit wel een ALLES zou lezen. Wist ik veel: mijn horizon op dat moment was nog altijd de stadsbibliotheek van Kortrijk en dan vooral zijn jeugdafdeling. Vanaf mijn 16de begon ik aan het verzameld werk van Dostojewski en wellicht heb ik daar alles van gelezen. Vanaf mijn 17de heb ik belangstelling voor poëzie en voor de rest alles wat me avantgardistisch lijkt. Ik heb tot mijn 20ste nog boeken (oa dichtbundels) gekocht, meestal 2de hands. Daarna werd ik benomen door studiewerk, het lezen van de Knack en andere bezigheden. Aan de Kulak maakte ik kennis met het UDC-systeem: waauw-, het middel om mijn boeken te klasseren. Een jaar later begon ik aan de bibliotheekschool en leerde het UDC wat grondiger. Ik kreeg zelfs de onnozele ambitie om een UDC-gestructureerde encyclopedie te beginnen. Wist ik veel dat de Systematische Reinaert Encyclopedie al bestond.
Maar mijn persoonlijke collectie groeide gestaag. Na mijn scheiding in 1992 viel mij de Kortrijkse Agalev-documentatie in de klauwen, wat resulteerde in DAAK (Documentatie en Archief Agalev Kortrijk) en ik begon zaken van de straat op te rapen en bibliotheken die weggooien kregen mij voor het eerst te zien op inspectie.
Ergens midden de jaren '90 hield de vzw Driewerf een salon onder de titel "De Ideale Bibliotheek". Voor Xtof Bruneel was dat 1 Boek dat hij zelf schreef en inbond. Voor mij waren het alle boeken die ooit verschenen waren, die dan ook nog gedigitaliseerd moesten zijn.
De karrevrachten stroomden toe. Ik zocht een groter pand. Mijn ex-schoonbroer bakker Frank Naert stopte met de bakkerij en ik kocht het hele complex. Het bakhuis werd de bibliotheek (intussen vleugel A). In 2006 werd een kubus bijgezet (vleugel B) en hopelijk kan zo snel mogelijk nr. 25 in de Vooruitgangstraat vleugel C worden. Maar dat is allemaal al jaren te klein.
Daarom zoek ik nu zeer dringend bijkomende ruimte

woensdag 15 juli 2009

Naamsverandering ?

Hierboven ziet de schepen Wout Maddens op bezoek op de bovenverdieping van vleugel B (bij de afdeling proza van Nederlandstalige schrijvers)
Beste bezoekers en enthousiaste lezers van mijn blog.

Een beetje te laat heb ik beseft dat de URL abibcaesens.blogspot misschien wat moeilijk is, maar dat was mijn eerste reflex toen ik zag dat abib.blogspot al bezet was.
Daarom overweeg ik er abibkortrijk of zo iets van te maken, maar daarvan vis ik nog uit hoe dat het best uitkomt. Blijf de blog dus minstens wekelijks bezoeken
Uw suggesties zijn welkom

maandag 13 juli 2009

Leveringen en schenkingen laatste maanden

Sta met toe even de milde schenkers van boeken en tijdschriften van de laatste maanden te vermelden:




- Dirk Blockeel (verder bekend als organist en componist)
- Germana Tack (kunstenares)
- Openbare Bibliotheek Zwevegem
- Openbare Bibliotheek Kortrijk
- een anonieme schenker die zich niet aan de afspraak houdt om ze NIET aan mijn deur te zetten, maar wel een afspraak te maken (Vermoedelijk het Rene Declercq Museum Deerlijk)
- Marleen... (?) uit Kortrijk
- Marleen Vermeulen uit Menen

Ik vergeet er wellicht nog veel. Dank zij hen is weer patrimonium gered!

Eerste medewerker is begonnen

Hartelijk dank aan Jürgen Van Lerberghe voor de technische aanpassingen.

Hopelijk komen er ook nu veel bezoekers die reageren

zondag 12 juli 2009

Beheerscomité

Een aantal mensen zeggen mij al jaren dat ze willen helpen. Mijn eerste probleem is nu ruimtegebrek. (De foto hiernaast is dus compleet verleden tijd). Dit kan eventueel tijdelijk opgelost geraken door een opslagruimte die ik 2 maand zou mogen gebruiken. Wie bezorgt mij die ?
Daardoor zou vleugel C efficiënter kunnen ingericht worden.
Op de lange termijn is er uiteraard een bijkomend gebouw nodig.

Er doen zich diverse mogelijkheden voor, maar ze kosten allemaal geld. Bovendien is er niet alleen het aankoopbedrag, maar ook de terugkerende grondlasten en energiekosten.

Daarom moet er een beheerscomité komen. Hun taken zijn:
  1. Beslissen wat de juiste rechtsvorm is, vermoedelijk een feitelijke vereniging, mits bepaalde voorwaarden.
  2. Geld beheren dat binnenkomt via mecenaat en sponsoring. Daarvoor zijn reeds wat contacten gelegd.
  3. Een campagne voor bijkomende sponsoring opstarten.
  4. Een goede uitstraling voor de Abib bewerkstelligen.
Wie zich geroepen voelt, mag zich melden. Er zijn reeds kandidaten, maar die schrikken er blijkbaar voor terug om het initiatief te nemen.
En ik denk dat het aangewezen is dat juist ik NIET in dat comité zit, zodat er een duidelijke scheiding met mijn privé-kapitaal kan gemaakt worden.