zondag 22 september 2013

Gestraft voor zijn wisselvalligheid

Probeer het u voor te stellen: iemand die al jaren getormenteerd twijfelt of er nu een goed bewaarbeleid is of niet, besluit om dan toch geen tegenstander te worden van de neo-alibanisten. Ook het kleinste engagement is hem te veel. En vooral: hij wil niet "geassocieerd worden met de Abib" Maar nu blijkt er een klein boekje in de Abib te zitten "Philosophie du langage" van Jean-Paul Resweber, in de reeks "Que sais-je" De persoon in kwestie wil het boekje kopen, maar hij heeft te laat beseft dat Abib NOOIT verkoopt. Hij wil daar de som van 2 Euro + nog een gebruikte fietstas voor geven. Wat moet ik denken van zo'n voorstel als je weet
- dat ik reeds meer dan 250.000 Euro in mijn project stopte
- dat ik dringend een leegstaande fabriek moet kopen
- dat ik me al jaren belachelijk laat maken omdat ik al dat "oud papier" wil sparen
- dat ik mijn huishouden onleefbaar gemaakt heb
- dat (indien dit boekje nergens meer te vinden is) mijn vraagprijs onbeperkt mag zijn.
(Indien het wel elders te koop is, moet hij het maar daar kopen)
- dat indien het verkocht wordt en nergens anders meer te vinden ook niet meer kan
gelezen worden door mensen die zich wel willen engageren voor de Superabib.

Concreet: enkel wie mijn project echt genegen is, kan er van profiteren. Ik ben toch geen kieken? En mijn Raad van Bestuur staat pal achter mij.

13 opmerkingen:

  1. Persoon in kwestie23 september 2013 om 22:23

    Niet toevallig geplaatst kort na de 'recuperatie' van die overjaarse bieren, Peter? "De Abib verzamelt alle boeken en tijdschriften die anderen weggooien omdat er geen bewaarbeleid is." Blindelings verzamelen van materialen zonder noemenswaardige pogingen tot selectie of ontsluiting, laat staan: om ze 'een tweede leven te geven' - getuigt dat van 'beleid'? 'Al 250.000 euro in het project gestopt' - hoeveel daarvan ging naar kaartenbakken of een digitaal beheer(s)systeem? Nee, dan een fabriek - om voort te stapelen! Het is dat het nu een bijzonder aura heeft gekregen door de (poging tot) interventie die je aanhaalt, anders betwijfel ik of je het fameuze boekje over enkele maanden (zelfs op vraag van een uitverkorene) nog zou kunnen voorleggen... Adieu, Resweber!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste persoon-in-kwestie,
    Mijn prioriteit gaat naar redden. Iets dat vernietigd is, kun je immers nooit meer ontsluiten. En er gaat wel degelijk energie naar ontsluiting, zoals in het filiaal kunst en architectuur. Alles wat eich daar bevindt, staat in een Acces-bestand.
    Maar ik heb maar 24u op een dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog iets : als ik uw raad zou opvolgen en als een vakidioot met oogkleppen mij alleen zou bezig houden met muziek, dan zou ik me daar zeer slecht bij voelen. EN HET BOEKJE ZOU OOK NIET GERED ZIJN !!!!
    Het feit dat u anoniem wil blijven maakt duidelijk hoe klein uw engagement is te opzichte van deze problematiek. Ofwel moet de dreiging van de neo-talibanisten weel heel erg zijn. Misschien komt hier ooit wel zover als in Afghanistan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoon-in-kwestie26 september 2013 om 08:37

    Het feit dat ik anoniem wens te reageren, Peter, heeft vooral te maken met het feit dat ik mijn naam liever niet te googelen vind in samenhang met overvloedige verwijzingen naar neo-talibanisten, Afghaanse toestanden en visioenen van culturele ondergang. - Een Access-bestand op een particuliere computer is in de context die jij oproept (de veronachtzaming dan wel vernietiging van cultureel erfgoed!) volstrekt ondermaats. Je zou evengoed al je titels en UDC-notaties uit het hoofd kunnen leren. Er bestaat ook iets als... WorldCat? - Thematische collecties zijn geen zaak van 'vakidioten met oogkleppen' maar van specialisten. Wie zich weet te beperken (en daar hoort ook selectie bij aan-de- deur!) kan de zaken meester. Wie dat niet doet, loopt algauw tegen zijn beperkingen op ('24u op een dag') en dan komen de verwijten... Nog een reden om anoniem te blijven. - Ten slotte: het onfortuinlijke exemplaar dat nu in de Abib verdwijnt is natuurlijk uniek. Maar 'het boek', de tekst van "La philosophie du langage" van Resweber, ed .1979, dreigt helemaal niet te verdwijnen! Er zijn tal van particulieren en - belangrijker - vakbibliotheken die een exemplaar in bezit hebben. (Terzijde: Resweber's boekje is een 'populaire' inleiding tot inzichten die overal in de vakliteratuur te vinden zijn. Een heel geschikt, maar intussen gedateerd opstapje voor geïnteresseerde leken. De auteur zou de laatste zijn om het als werelderfgoed te beschouwen!) Zolang je het verschil niet maakt tussen 'type' (titel) en 'token' (exemplaar) zal je project blijven uitdijen. Kierkegaard had het al - overdrachtelijk - over bouwers van luchtkastelen die in een stulpje ernaast leefden, maar de echte Hegel kon tenminste zijn huis nog in... Mvg, Pik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Let maar op dat ze u niet herkennen aan uw stijl. Worldcat ken ik niet, maar ik denk dat ik mijn medewerkers moeilijk kan overtuigen om zich bij te scholen.
    Ooit komt dat wel
    En waarom zou ik meer dan 1 exeplaar per titel willen sparen? Heb ik dat ooit gezegd. Er zitten van bepaalde boeken wel meerdere drukken in de Abib.
    Nu, praktisch: hoe ver moet je gaan om het boekje eventjes te kunnen inkijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. God geve ons goede verstaanders... Type/token: heel wat exemplaren van "De laatste der Mohikanen" van J. F. Cooper belandden al in de papierslag, maar "De laatste..." sprankelt nog van leven. LEES dus dat verguisde, beduimelde exemplaar dat je in handen krijgt of gun het iemand die meer genegen is het te lezen. BEWAAR het desnoods om het later te lezen, maar toch niet om de absurde reden dat het 'bedreigd erfgoed' is! (zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is toch bizar dat ik met een klein legertje vrijwilligers er in zou kunnen slagen om een grotere collectie dan van de Ugent te realiseren.
    We zullen wel zien wie er nog allemaal komt aangekropen op hun knieën om te smeken of ze een bepaald boekje mogen inkijken.
    Van mijn erf !!! Dat ze maar bellen dat naar zelfverklaard genie in Middelkerke dat blijft beweren dat ALLE boeken op internet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Zelfverklaard genie in Middelkerke", hmmm??? Nu ben je me kwijt hoor, Peter... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb Worldcat uitgeprobeerd. En je wordt daar alleen gefrustreerder van.
      Veel interessante boeken, maar zelfs de e-books zijn nergens te vinden.
      En geven ze daar UDC-nrs aan die boeken. Dat vind ik niet.

      Verwijderen
  10. Peter, gefascineerd als ik je inmiddels weet door de onderscheiding type/token (die inderdaad voor toegewijde catalografen als jijzelf tekortschiet), vestig ik graag je aandacht op de meer subtiele FRBR-classificatie: werk - expressie - manifestatie - item. Iets te subtiel dan weer om je overvolle planken (en vensterbanken, vloeren...) mee op te kuisen... - Kort ingeleid op p. 2-3 van dit document:
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CHMQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.bibnet.be%2Fportaal%2FBibnet%2FOpen_Vlacc_regelgeving%2FRegelgeving%2Fvlacc_regFormeel%2Fvlacc_ingangen%2Fvlacc_afsprFRBR.doc&ei=vBZLUrzhMsTfsgbf6oHoBQ&usg=AFQjCNFpTyFf85i_DZ7X0-seJZ9R5T5bfg&bvm=bv.53371865,d.Yms

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen



  12. Peter Caesens2 oktober 2013 11:29

    Ik zou willen een vlieg getuige zijn, als je met deze argumenten iemand afscheept, die gewoon wat informatie of een bepaalde tekst wil zoeken.
    Pas het maar toe op het boekje van Resweber. De facto is het boekje alleen maar raadpleegbaar als je je de moeite getroost het te gaan zoeken in een universiteitsbibliotheek, als je al zou weten welke. Rijsel? Luik? Parijs?
    En of het echt te koop is? Ho, maar, dan had je het al lang gekocht.
    Pas dit ook toe op tijdschriften, jeugdboeken en de "grijze literatuur".
    De censuur van de neo-talibanisten heeft misschien al een impact van 90% op de wereldproductie aan informatie. WAT DOET U DAAR AAN ?

    BeantwoordenVerwijderen