donderdag 16 juli 2009

Voorgeschiedenis



Mensen vragen me soms: hoe en waarom ben je aan de Abib begonnen? Het antwoord is zeer complex. Toen ik 14 was, begon ik te noteren welke boeken ik las in de overtuiging dat ik ooit wel een ALLES zou lezen. Wist ik veel: mijn horizon op dat moment was nog altijd de stadsbibliotheek van Kortrijk en dan vooral zijn jeugdafdeling. Vanaf mijn 16de begon ik aan het verzameld werk van Dostojewski en wellicht heb ik daar alles van gelezen. Vanaf mijn 17de heb ik belangstelling voor poëzie en voor de rest alles wat me avantgardistisch lijkt. Ik heb tot mijn 20ste nog boeken (oa dichtbundels) gekocht, meestal 2de hands. Daarna werd ik benomen door studiewerk, het lezen van de Knack en andere bezigheden. Aan de Kulak maakte ik kennis met het UDC-systeem: waauw-, het middel om mijn boeken te klasseren. Een jaar later begon ik aan de bibliotheekschool en leerde het UDC wat grondiger. Ik kreeg zelfs de onnozele ambitie om een UDC-gestructureerde encyclopedie te beginnen. Wist ik veel dat de Systematische Reinaert Encyclopedie al bestond.
Maar mijn persoonlijke collectie groeide gestaag. Na mijn scheiding in 1992 viel mij de Kortrijkse Agalev-documentatie in de klauwen, wat resulteerde in DAAK (Documentatie en Archief Agalev Kortrijk) en ik begon zaken van de straat op te rapen en bibliotheken die weggooien kregen mij voor het eerst te zien op inspectie.
Ergens midden de jaren '90 hield de vzw Driewerf een salon onder de titel "De Ideale Bibliotheek". Voor Xtof Bruneel was dat 1 Boek dat hij zelf schreef en inbond. Voor mij waren het alle boeken die ooit verschenen waren, die dan ook nog gedigitaliseerd moesten zijn.
De karrevrachten stroomden toe. Ik zocht een groter pand. Mijn ex-schoonbroer bakker Frank Naert stopte met de bakkerij en ik kocht het hele complex. Het bakhuis werd de bibliotheek (intussen vleugel A). In 2006 werd een kubus bijgezet (vleugel B) en hopelijk kan zo snel mogelijk nr. 25 in de Vooruitgangstraat vleugel C worden. Maar dat is allemaal al jaren te klein.
Daarom zoek ik nu zeer dringend bijkomende ruimte

1 opmerking:

  1. Mooie blog Peter!
    ook de andere site had ik nog
    niet bezocht.
    groetjes Godfried.

    BeantwoordenVerwijderen