zaterdag 9 oktober 2010

Koerswijziging ?















Vermits mijn huishouden echt meer op een stortplaats begint te lijken ten gevolge van de te grote aanvoer, is het dan misschien toch aangewezen een deel van de collectie te digitaliseren, bij voorkeur wat in slechte staat is. Zelfs dan heb ik nu onmiddellijk een grote hangar nodig, zoals u hierboven ziet. Maar aan zo'n virtuele bibliotheek zijn toch wat uitdagingen verbonden.
1. Het scannen (moet nog altijd per pagina gebeuren. Er bestaat een toestel dat de pagina's draait, maar dat is duur. Misschien willen vrijwilligers wel helpen inscannen.
2. Het digitaal stockeren. In PDF en dan in een windowsverkennervenster??
Dat lijkt me niet ideaal. Bovendien zou ik mijn word-documenten ook in die bibliotheek willen steken.
3. Te meer omdat ik graag metadata zou toevoegen, zoals titel, auteur en een UDC-nummer.
Heeft iemand daar een oplossing voor? En wat doe ik tenslotte met het papieren document nadat het ingescand is? Weggooien of verkopen?

8 opmerkingen:

  1. Kentering! "Dat lijkt me niet ideaal", zegt de AllesBehalve Ideale Bibliothecaris. Goed dan, het resultaat van 45 seconden (!) googlen:
    "Mijn Ebook Library is een gratis bibliotheek software die is ontworpen om te organiseren en een verzameling van ebooks te handhaven op de computer van de gebruiker. Mijn Ebook Library stelt gebruikers in staat om te zoeken naar en verwijderen van dubbele vermeldingen, zoeken naar een specifieke ebook, ebooks en organiseren in een nette en goed toegankelijke collectie. Mijn Ebook Library ondersteunt alle belangrijke ebook formaten waaronder PDF, DOC, HTM en HTML, RTF, TXT, DJV en DjVu, VOB, en de Volksrepubliek China. De software kan zoeken in de computer van de gebruiker om alle e-boeken en soortgelijke documenten die zijn opgeslagen op de harde schijf te vinden. Ebooks kunnen ook worden ingedeeld in categorieën die worden gemaakt door de gebruiker en stelt gebruikers in staat om ebooks te verwijderen uit de bibliotheek zonder ze te verwijderen van de computer. Bovendien kan een auto-functie voor het verzamelen van de lijst met ebooks op meerdere manieren waaronder meest recent toegevoegde, het meest recent gelezen en meest populair zijn. Mijn Ebook Library kan worden gevonden en gedownload op http://my-ebook-library.en.softonic.com/."
    Bron: http://www.tech-faq.com/nl/vrije-software-bibliotheek.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo ! Zal ik ook een plank naar jou noemen?
    Binnenkort verneem je meer over het vernoemen van ruimtes en planken naar personen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij die altijd zwoer bij het conserveren van alles wat maar ruikt naar papier, wil nu boeken weggooien nadat hij deze zal digitaliseren. Van een contradictie gesproken! Begrijpen wij begrijpen kan. Zullen we de bibliothecaris van de ABIB ook maar even inscannen en weggooien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb van niemand lessen te krijgen op dat gebied.
    1. Ik heb tot nu toe alles zelf betaald: meer 200.000 Euro tot nu toe.
    2. Ik doe bijna alles alleen, al die belovers ten spijt. Toch dank aan Jan.
    3. De inhoud gaat niet verloren als ze ingescand zijn. Dus hoe dan ook: de neo-talibanisten halen hier geen slag thuis.
    4. Er is op dit moment nog geen enkel boek weggegooid, enkel losbladig materiaal.
    1 boek werd geschonken aan Jan.
    3 andere worden te koop aangeboden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de kunstboeken ingescand zijn, ben ik bereid ze over te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ei ei ei, het kieken legt een paasei, nog voor kerstmis, ja koekoek ! De kunstboeken zijn reeds een tijd toegewezen aan mijn beste vrijwilliger Jan Vandewalle.
    Met al die regen zijn de patatten niet van goeie kwaliteit, dat wisten we ook al.
    De vraag is uiteraard: wie scant er wat in?
    En dan kletsen we verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste lezers,
    Ik sta niet in voor de kwaliteit van de hier gepubliceerde reacties

    BeantwoordenVerwijderen