zondag 22 februari 2015

Hullebroeck bruin aangebrand door de Nieuwe Orde

Hoeveel keer moet ik het NOG zeggen, dat het belangrijk is om boeken te sparen.
Zo heb ik nu een boek van de ondergang gered. De titel is "Emiel Hullebroeck en zijn beteekenis" van Piet Nuten. (uitgave 1939)
Ik kende Hullebroeck als een "romantischen Vlaamschen volkszanger" uit de tijd dat men de componisten toondichters noemde. Het bleek een stil waterke te zijn.
Om te beginnen staat in dat boek een foto waarop hij poseert met een zekere Goebbels.
Ten tweede schrijft hij een operette "Knokkelbeen" waarin ene prinses Swastika een van de personages is. Nuten bejubelt die operette omdat ze (ik citeer) "de wansmakelijke naar muffe-lucht-riekende muziekmakerij die niets met kunst te stellen heeft en ons door volksvreemden voorgeschoteld werd, uit het land gebezemd had"
Tenslotte schreef hij nog een operette met als titel "Neger".
De oren van een niet nader genoemd musicoloog flapperden toen ik hem dat vertelde.
Dus, stel dat dit boek nergens te vinden is, is een belangrijk stuk informatie misschien wel definitief vernietigd. Wat uiteraard de bedoeling is van de neo-talibanisten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten